Op vrijdag 9 oktober trekken we heel de dag naar het provinciaal recreatiecentrum in Kessel-Lo…. Ook voor deze (groepsvormende) uitstap zijn we op zoek naar vervoer heen en terug… Het zou bovendien leuk zijn als enkele ouders zich engageerden om mee het middagmaal te verzorgen zodat ook het eten een groepsactiviteit wordt…
Voel je je geroepen voor het een of het ander? We horen het graag!
Maandelijks archief: september 2009
Spelend leren
Moskee…
Vanop het suikerfeest blikten we in de klas terug op de ramadan en zo belandden we in de moskee. We bekeken een filmpje dat je op vraag van de kinderen nu ook hier terugvindt. Binnenkort bezoeken we een moskee een en een kerk in Leuven! Het filmpje vind je hier.
Deelgroep
Dinsdag 29 september in de klas.
Vanaf 20.00 u voor de ouders van de eerstejaars. De rest mag aansluiten vanaf 20.30u.
Laylat al-Qadr
Wat heeft ‘de Waardevolle Nacht’ met het lezen van de kinderen te maken?
Enorah vertelde erover in de praatronde: ‘ik doe een wens en vind een bal op straat’. En dat werd meteen onze tweede klaszin. Deze vind je samen met de eerste zin [mijn zus zingt en ik speel gitaar of drum] op het leesblad dat vandaag in de boekentas van de eerstejaars zit. Veel leesplezier!
De Appeltuin vol avontuur!
Vervoer gezocht!
2 oktober trekken we naar Brussel in het kader van BRXLBRAVO. Wie kan ons brengen (we moeten daar zijn om 9.15u) en/of terug oppikken om 15.30 u?
In samenwerking met het gemeenschapscentrum Everna bezetten vzw Kamo en de vzw GREEN samen Brussel Noord. GREEN neemt je klas mee naar het natuurgebied ’t Moeraske. Samen met een kunstenaar en een natuurgids bouwen je leerlingen er een land-art installatie. Kinderen gaan aan de slag met bladeren, takken en twijgen, spinrag, aarde en stenen. Kamo laat je kennismaken met Mumobox: Samen met een begeleider, tegelijk kunstenaar en pedagoog, ga je samen met je leerlingen op ontdekking in Mumobox. Temidden van avontuurlijke vormen en instrumenten worden ze vertellers, muzikanten en reizigers in een imaginaire wereld vol klank en materie.
Icarus
Er was eens een papa, hij heette Daedalus. Hij maakte
mooie beelden en gebouwen. Daedalus moest ook voor een jongen zorgen, Talos.
Talos vond de zaag uit. Daedalus had schrik dat Talos beroemder dan hij zou
worden. Hij was jaloers. Daarom duwde hij Talos van een hoge muur van een
burcht. Talos was dood.Daarna vluchtte Daedalus want hij werd betrapt.
Mauro, Billy, Jos
Daedalus vlucht naar een eiland: Kreta.
Daar komen ze
de koning Minos tegen. Die zegt dat er op Kreta een monster leeft, de
Minotaurus. Daedalus moet er een doolhof voor bouwen zodat de mensen niet meer
bang zijn voor het monster. Als het doolhof klaar is mag Daedalus niet meer weg
van koning Minos.
Wolf, Saule en Wouter
Daedalus maakt vleugels van was en van veren van vogels.
Hij maakt er voor hemzelf en voor zijn zoontje Icarus. Hij maakt de vleugels
vast aan hun armen en zo kunnen ze samen wegvliegen uit het doolhof.
Alexis, Enorah, Lena
De papa had gezegd tegen Icarus dat hij niet te dicht
tegen het water van de zee mocht vliegen want als zijn vleugels nat zouden
worden zou hij neerstorten. Hij mocht ook niet te dicht tegen de zon vliegen
want dan zou de was smelten en zouden zijn veren afvallen en ook zo zou Icarus
neerstorten.
In het begin vliegt Icarus samen met zijn papa. Op een
moment gaat hij weg van zijn papa en vliegt hij toch te dicht tegen de zon. De
was smelt en Icarus valt in de zee en verdrinkt. Die zee heet de Icarische
zee.
Beth, Kaat, Gijs
Daedalus wacht op het strand totdat Icarus aanspoelt.
Hij begraaft zijn
zoon.
Dagmar en Siel
Groen gezocht!
Vermits we het grootste deel van de dag in de klas leven, willen we de klas opsmukken met wat groen. Heb je zelf of iemand van je familie een plantje teveel? Wij geven het in onze klas een ereplaatsje!
Sfeerbeelden jaarmarkt.
… te vinden in ons online fotoalbum.
Vakantiekrantje…
Ik heb de grootste boom van mijn leven gezien.
(Beth)
Ik zat in het zwembad in Sportoase.
(Dagmar)
Ik vind het leuk dat de zon schijnt op vakantie.
(Alexis)
Op de camping zaten mussen. Ik gaf ze altijd eten. Het was
in Berlijn.
(Wolf)
We zijn naar een krokodillenboerderij geweest met echte
babykrokodillen en die van de Nijl.
(Enorah)
Ik heb veel gezwommen en harde plonsen gemaakt op een
camping in Frankrijk. Op de terugweg zijn we aan een zwembad met twee glijbanen geweest.
(Billy)
De speeltuin op vakantie in Frankrijk. De glijbaan en de wip
gingen super hard.
(Lena)
In Frankrijk zaten we op een camping in een tent. Er was ook
een zwembad. Voorbij het touw zat je in het diep.
(Robbe)
Ik had een zwembad vlak bij ons huis. Er was ook een
schommel in het gras in Spanje.
(Gijs)
Ik heb een heel leuk boekje gelezen over Assepoester.
(Kaat)
Het leukste van heel de vakantie was het zwembad op de
camping.
(Jos)
Het zwembad was diep. Er zat een waterspin in. Ik heb een
beetje leren zwemmen.
(Mauro)
De schommel boven het water was leuk!
(Siel)
Een diep zwembad in Zuid-Frankrijk.
(Wouter)
De zee was wild in De Haan.
(Mauro)
Een leuke boom om in te klimmen maar bij ons waren het dennenbomen.
(Mauro)
Maandag dierenmarkt.
Maandagochtend trekken we naar de dierenmarkt. Gelieve je spruit te voorzien van stevige schoenen of laarzen!
Tussen hemel en aarde…
In de praatronde vertelde Wouter dat wij gaan slapen als het ochtend is in Japan. Dat bracht ons bij vragen als: Hoe blijven wij op de wereldbol plakken? Vliegt een raket door de dampkring? Waarom valt een vogel niet naar beneden? Waarom sterft een vogel niet als hij bij de zon vliegt? Waarom zou een baby niet kunnen vliegen? … Hebben jullie thuis interessant materiaal hierover? Geef het gerust even mee naar de klas, wij onderzoeken het!