Maandag Deelgroep !

Maak alvast een afspraak met de oppas want maandagavond word je om 20.30 u in de klas verwacht. Naast de gangbare agendapunten wordt er speciale aandacht besteed aan :

* de betekenis en de mogelijkheden van de praatronde, klasraad en schoolraad binnen het freinetonderwijs
* de weblog als communicatiemiddel: mogelijkheden en beperkingen.
* belang van ouderparticipatie, thuis en/of op school.
* VWT : the next generation.

Alea iacta est.

admin_molen1

Naar goede gewoonte – geen enkele locatie overtreft de mogelijkheden van Bérismenil – trekken we ook dit jaar naar Le Moulin de Belle Meuse.
Meer info vind je hier.

We vertrekken dinsdag 12 juni en als het echt moet komen we vrijdag 15 juni schoorvoetend terug.

Moet je altijd een gordel dragen?

admin_logopolitie

Zoals je al kon lezen, vroeg Mathilde zich af of je wel altijd een gordel moet dragen. Deze e-mail stuurden we naar de politie. Ken je zelf het antwoord? Laat maar weten!

Dag beste politie! Ik zou willen weten of het waar is dat als je zwanger bent, je geen gordel moet dragen. En moet je een gordel dragen als je melkboer, brouwer of taxichauffeur bent?

We zouden het graag weten want we doen mee aan een wedstrijd over het dragen van de gordel.

Mathilde Nelissen
Freinetschool De Appeltuin
Weldadigheidsstraat 74
3000 Leuven

Verslag geschreven praatronde.

Willem: Mama had een kogel in haar eend. Papa heeft voor 18 mensen gekookt.

Luka: Ik heb Power Cups bij, een spel met bekertjes.Je moet ze snel mogelijk in bepaalde vormen zetten. Ik heb zaterdag een wedstrijd meegedaan. Bij hoogspringen ben ik over 75 cm gesprongen. Bij verspringen heb ik mijn record verbeterd: 2 meter en 53 cm.

Mathilde: Niet alle mensen moeten een gordel dragen. De melkboer bijvoorbeeld en ook taxichauffeurs moeten dat niet altijd. Vrouwen die zwanger zijn moeten ook geen gordel dragen.

Younes: Ik heb een tekst geschreven over een cowboy die heel rijk is.

Egon: Jasperis Stitch en ik ben zijn hond.

Jasper: Ik heb in het weekend mijn huiswerk afgemaakt.

Claire: Ik heb een doosje bij van een uurwerk. Ik heb na de muziekschool 20 minuten moeten wachten op mama.

Zacharias: Ik heb bij Mathilde het vuurwerk aangestoken. Ik heb gel in mijn haar en nu lijk ik op dracula.

Elena: Ik ben bij Floor gaan spelen en ben naar Fian zijn verjaardag geweest. Woensdag ga ik bij Lena spelen.

Lena: Gisterne ben ik bij oma gaan spelen. Er waren zakjes met kersenpitten. Van een zakje was de rits open en alles viel eruit. Ik ben ook nieuwe schoenen gaan kopen.

Marie: Ik ben naar de winkel geweest en heb daar Sinterklaas gezien. Mijn zusje kreeg een speeltje, mijn broer een zilveren voetbal en ik briefpapier.

Hoe kan je blind worden? (Mathilde)

Als je een hoge bloeddruk hebt, kun je blind worden. Ook als je
microben hebt kan je blind worden. Sommige mensen die suikerziekte hebben,
kunnen ook blind worden. De adertjes achter je ogen kunnen springen.
Ook als je schade krijgt aan je oog zoals bijvoorbeeld een bomscherf, kan je blind worden.
Als de mama zwanger is en ze krijgt de rode hond, dan kan de baby blind geboren worden.
Dat je blind wordt van suikerziekete komt niet zo vaak meer voor. Vroeger hadden de mensen niet zoveel geld en gingen ze dus ook niet zo rap naar de dokter en er waren niet zo veel pilletjes.

De hond (Luka).

De hond

De hond gaat op stap naar de boer. Hij gaat zijn vriendje en de boer dag zeggen. Daarna gaat hij naar de straat van het poesje want dat is ook een vriendinnetje. Daarna gaat hij naar zijn ouders en gaat hij rusten want hij heeft wel een vermoeiende dag gehad en morgen gaat hij voor de eerste keer naar de hondenschool.
Luka

Klaskrant over zien , kijken en niet zien bekeken.

Ik vond het flipboek maken moeilijk maar we leuk. Een flipboek is een boekje met allemaal prentjes die een klein beetje veranderen. Als je die dan rap achter mekaar bekijkt, dan is het precies of het een beetje beweegt.
Katoo
Ik vond het raar dat je als je een door een masker keek dat je dan raar zag. Op de maskers zaten plakkertjes. Zo kunnen wij zien hoe mensen die slecht zien, zien. Younes
We hebben een flipbook gemaak. Dat is een boek met prentjes. Je laat die prentjes snel na mekaar zien en dan zie je precies een film. We hebben ook een phenakistoscoop gemaakt. Dat is een ding dat je voor de spiegel houdt en dan zie je door de gaatjes bijvoorbeeld een bal die stuitert.
We hebben ook een thaumatroop gemaakt. Op een kaartje plak je aan elke kant een tekening. Als je het kaartje snel rond draait dan dan zie je bijvoorbeeld een vis in een kom. Luka
Ik vroeg aan Rudy: als je naar een concert gaat, is er iemand die de kaartjes uitdeelt. Op die kaartjes staat een nummer. Hoe weet je dan waar die plaats is? Rudy zei dat dit heel moeilijk is en dat daar zeker iemand moet bij helpen.
Floor
We zijn naar Rudy geweest, een blinde die advocaat is.
We hebben 16 vragen gesteld. Een van de vragen was of hij aan sport deed. Rudy zei dat hij kon skiën. Hij skiet dan achter iemand die hem zegt naar waar hij moet gaan en of hij snel of traag moet skiën. Hij heeft ook al de ronde van Brussel gelopen. Toen had hij zich vastgemaakt met een touwtje aan iemand anders. Willem
We hebben een maskertje opgezet en je zag dan zoals de slechtzienden zien. Door sommige maskers zag je zwarte stipjes, bij een ander masker zag je heel mistig. Bij nog een ander masker zag je in het midden niets en alleen de rand wel of alleen in het midden wel en de rand niet.
Mathilde
Vandaag zijn we naar Rudy geweest en we hebben Rudy veel vragen gesteld. We zijn naar Rudy geweest omdat Rudy blind is en omdat wij ook over blinden leren. De eerste vraag ging over de computer. Rudy heeft een computer met een gewoon toetsenbord en met brailletekens. Hij kan ook horen wat hij typt om te zien of er geen fouten in staan. We hebben ook gevraagd of hij naar de film gaat en hij zei dat hij soms ging ook al kan hij niets zien. Hij kan heel goed horen en kan zo het verhaal volgen. We vroegen ook hoe hij naar zijn werk gaat. Dat was niet zo moeilijk want hij woont beneden in het huis en boven werkt hij. De laatste vraag was: hoe ga je naar beneden? Rudy zei dat hij gewoon heel goed de leuning vasthoudt. Marie Ik vond het leuk met die mevrouw (Lieve). Ik vond het spannend dat je je naam in braille moest zoeken. Anton
Ik vond het leuk om te voelen aan het braille geschrift. De letters worden dan gemaakt met bolletjes. Wodan Claire heeft gevraagd aan Rudy hoe hij de stekker in het stopcontact steekt. Je moet gewoon voelen zei Rudy, maar niet je vingers erin steken. De volgende vraag was of Rudy ook nog wel eens met een gewoon potlood schrijft of alleen braille. Rudy schrijft nog wel met potlood maar heel soms en niet veel. Een andere vraag was hoe Rudy weet dat het eten klaar is in de microgolfoven. Rudy zei dat hij gewoon moest proeven. Zacharias vroeg hoe hij de trappen af gaat. Rudy zei dat hij gewoon goed de leuning vasthoudt. Elena
In de tekeningen zie je soms drie dingen of twee of één of soms zie er geen fouten. Soms zie je iets dat niet kan.
Malte
We zijn naar Rudy geweest en we hebben vragen gesteld. Ik weet nog een paar vragen. Ik vroeg ook hoe hij van de trap af ging.
Zacharias
We zijn naar Rudy gegaan en hebben vragen gesteld. Hij kon op alle vragen antwoorden. Enkele vragen waren: kan je een glas inschenken, hoe ga je naar je werk, doe je aan sport, hoe ben je naar school geweest en wat doe je in je vrije tijd? Lena Ik vond het leuk met de brilletjes om slechter te zien. Ik zal allemaal rondjes. Jasper
Onderweg naar Rudy zijn we aan de stoep bultjes tegengekomen. Zo weten blinde mensen dat ze moeten stoppen. Egon Bij rudy.
Hij moet aan het stopcontact voelen om de stekker erin te steken. Als hij buiten gaat, neemt hij zijn stok mee. Hij schrijft soms ook met een gewoon potlood. Toen de mevrouw in de klas was, moesten we een maskertje dragen.
Claire

2 x 3 = 4

admin_pl

Niet wanhopen, deze post heeft niets te maken met de vorige.
Voor de geïnteresseerden:

“Dyscalculie is een rekenstoornis die dikwijls samengaat met nog een aantal andere beperkingen, zoals ruimtelijk inzicht, klokkijken, slechter geheugen, spellingsproblemen, gebrek aan inzicht. Er zijn aanwijzingen dat het een aangeboren erfelijke stoornis is met een neurologische achtergrond…”

Meer uitleg: Maandag 20 november 2006, 20.00 u
in de Sociale Hogeschool, Groeneweg 151 te Heverlee.
Spreker: Ilse Van Lathem
(Inkom 4 euro). Inschrijven is niet nodig.

 

 

Het is zo ver!

onlineklas

Interessante link: http://www.onlineklas.nl/flash/Tafels%20oefenen.html

Tip van Hilde Schrooten, voormalig klas-Wout-ouder: http://www.docentenplein.nl

Ik citeer: “Ook een goede website is www.docentenplein.nl. Ga naar de hoofding ‘rekenen’, klik het laatste puntje ‘meer …’ aan en daar vind je verschillende tafelspelletjes. Een leuke vind ik ‘drie op een rij’ (wel bovenaan ’tafels’ aanklikken). Een paar tips voor als het eens niet e-leren moet zijn: Uit een gewoon kaartspel alle prentjes uithalen en van één kleur ook de cijfers waarvan de kinderen de tafels nog niet geleerd hebben. Dan twee hoopjes maken, een hoopje rood en een hoopje zwart. Van elk hoopje tegelijk één kaart omdraaien en de uitkomst zo snel mogelijk zeggen. Zelf kaartjes maken met op de ene kant de oefening en op de andere kant de oplossing. Of zelf kaartjes maken met op afzonderlijke kaartjes de oefening en de oplossing en dan memory spelen: alle kaartjes omdraaien en de kaartjes zoeken die bij elkaar passen. “

Het moeilijkste woord van 2006!

admin_phena

We zitten nog maar amper aan de letters in het aanvankelijk leesproces maar kennen al wel het woord ‘phenakistoscoop’. De eerste probeersels, naar het goede voorbeeld van de Belg Plateau, werden vandaag voor de spiegel gehouden…en ja hoor. Sommigen zagen doorheen de inkepingen de beweging… Wordt zeker vervolgd. In bijlage vind je nog twee mooie exemplaren. Gewoon klikken op de naam en genieten.

Uit de praatronde…

admin_tram

Ik heb snoepjes meegebracht uit Lissabon en ik kan tellen in het Portugees tot 10! We hebben er met de tram gereden. Er waren veel grote kwallen in de zee waardoor je dood geëlektrocuteerd kon worden. We sliepen in een heel gezellige jeugdherberg!
Mathilde